Milloin on aika vaihtaa kytkin tai vaihteisto manuaalivaihteiseen autoon?

Kytkimen vaihtotarpeen huomaa erityisesti siitä, että kytkin luistaa ja tai ravistaa liikkeelle lähdettäessä. Muutokset kytkinpolkimen liikkeessä ovat myös merkki kytkimen kuluneisuudesta, eli jos kytkin irroittaa vasta polkimen liikeradan loppupuoliskolla kytkintä painettaessa, on se merkki kytkimen kuluneisuudesta. Kytkimen haiseminen on merkki sen kuluneisuudesta. Vaihteiston vaihtotarpeen havaitsee ensimmäisenä rasahtavasta äänestä ja jumittuneesta liikkeestä vaihdetta vaihtaessa.

Kytkin- tai vaihteistoremontti automaattivaihteiseen autoon?

Kun vaihteet alkavat luistaa ja vaihtaminen takkuamaan sekä perän laakeri alkaa pitämään jatkuvaa ääntä on pikimmiten tarkastettava voimansiirron tila. Automaattivaihteisen auton kytkin- ja vaihteistoremontti on huomattavasti kalliimpi operaatio ja saattaa vaatia lisäksi ohjelmointia yms.

Öljynvaihto manuaali- ja automaattivaihteistoon

Vaihteisto öljy, kuten mikä tahansa muukin öljy, kuluu ja alkaa kerätä epäpuhtauksia ajan saatossa. Öljyn sekaan kondensoituu esimerkiksi vettä, joka sitoo itseensä likaa. Nämä epäpuhtaudet aiheuttavat puutteellisen voitelun ja pintojen kulumisen, jotka johtavat lopulta jopa vaihteiston rikkoutumiseen. Pitkän käyttöiän takaamiseksi onkin parasta vaihtaa vaihteistoöljyt 60 000 – 100 000 kilometrin välein, riippuen autovalmistajan suosituksista.