Lohkolämmittimen käyttö tarjoaa useita etuja

Lohkolämmittimen ensisijainen tehtävä on esilämmittää moottorin sylinteriryhmän eli sylinterilohkon vesitilaa, jotta moottori käynnistyy ja toimii mahdollisimman kevyesti kylmälläkin säällä. Tästä johtuen auton lämmitintä kannattaa alkaa käyttämään jo silloin, kun lämpötila laskee alle viiden lämpöasteen. Auton moottorin esilämmitettävä lohkolämmitin on eritoten Suomen vaihtelevissa ääriolosuhteissa yksi parhaista auton lisävarusteista, johon investoiminen todella kannattaa.

Webasto, säteilylämmitin vai lohkolämmitin?

Osaan uusimmista autoista ei saa enää asennettua sähkökäyttöistä lohkolämmitintä, jolloin säteilylämmitin voi nousta paremmaksi vaihtoehdoksi. Säteilylämmitin kiinnitetään sylinterilohkoon, jolloin se pääsee lämmittämään moottorin kylkeä. Säteilylämmitin vaatii kuitenkin pidemmän lämmitysajan kuin perinteinen lohkolämmitin. Webasto taas on lohkolämmitintä nopeampi ja tehokkaampi polttoainekäyttöinen lämmitysjärjestelmä, joka ei vaadi toimiakseen erillistä sähkötolppaa.

Valitsemalla minkä tahansa lämmittimen säästät kuitenkin pitkässä juoksussa jopa useita satoja euroja. Näin ollen lämmittimen asennushinta voi maksaa itsensä nopeastikin takaisin, sillä samalla kun polttoainetehokkuus ja ajomukavuus kasvavat, sääolosuhteiden aiheuttamat vikatilanteet vähentyvät.